Vem är bäst på SEO?
Det är en fråga som vi börjar ställa oss allt mer och mer nu när SEO stiger upp bland de bästa sätten att marknadsföra sitt företag online. På Topdog har de räknat ut de fyra faktorer som definierar SEO: content, teknik- och infrastruktur, länkar in och användarupplevelse (en positiv upplevelse för Googles användare).
Vad består SEO av?
Search Engine Optimization, eller SEO som är förkortningen, är ett verktyg som används för att få företag att hamna högre upp bland sökmotorer. Det finns fyra faktorer som Topdog jobbar med för att nå deras kunders mål. Med hjälp av dessa faktorer kan vi räkna ut vem som är bäst på SEO:
Content
Detta innebär huvudsakligen text. Google förstår text och är i stort sett en textbaserad sökmotor. Andra typer av innehåll är lite svårare för sökmotorn.
Teknik- och infrastruktur
Det låter kanske mer bekant under koncept som CMS eller kod men inom en bredare förklaring så är detta vad tekniken måste kunna klara av för att nå de mål man har angående trafik och rankning. Laddtider för webbsidan eller om den är mobilanpassad är klassiska frågor här.
Länkar
Google räknar ut vad som är av värde på internet med hjälp av länkar. Likt ett spindelnät tar Google sig från en länk till en annan och hittar vilka som länkar till vad. Det är här sökmotorn värderar vad som är viktigast, alltså om en sida länkas till mer än andra så anser Google att det måste vara en viktig webbsida.
Användarupplevelsen
Det görs över 100 miljarder sökningar i Google varje månad. Dessa sökningar är frågor från användare och om intresset för din webbsida ska öka så måste du ha en förståelse över vad det är för fråga som kan kopplas till just din webbsida. När du kan frågan och har ett relativt bra svar så kommer Google uppmärksamma din webbsida.
SEO kan ses som att använda endast en av dessa faktorer och fortfarande lyckas i Googles ögon. Däremot, om man vill investera i sin rank hos sökmotorn så är det positivt att se sökmotoroptimeringen som en process. Den processen ska innehålla alla fyra faktorer och användas kontinuerligt – då flyger man upp i rankerna och stannar på toppen.
Olika företag behöver olika mängder av faktorerna och det är först när man lär sig att applicera de på bäst sätt som man kan säga att man är bäst på SEO. Det är då man kan påverka ens webbsidas rankning med trafik. Det handlar inte om hur mycket SEO man kan trycka in utan vad som är den perfekta mängden SEO för dig och din sida.