Tjäna pengar AdSense del 1 – utforma annonser för maximal ersättning

 

Det är flera saker som måste stämma för att du ska kunna tjäna pengar på Google AdSense. Det här är del 1 i en serie jag kommer att publicera under hösten, och det är förvisso en viktig del, men du kommer att behöva alla delar innan du blir rik.

I den här delen ska jag prata om hur du kan utforma annonser för maximal ersättning. Två viktiga saker du behöver för att lyckas med detta är tid och tålamod. Det är inte gjort i en handvändning att utforma annonser för maximal ersättning. Jag förutsätter att du redan idag har en hemsida där du använder Google AdSense, och nu vill du öka intäkterna genom att optimera annonsen. Det gör vi genom något som kallas A/B testing.

Det går ut på att du använder två olika annonser, och mäter vilken som ger bäst resultat. För att kunna göra detta behöver du använda olika kanaler på annonserna. Du använder någon form av script för att slumpa vilken annons som visas för besökaren, och sen kan du se på Google AdSense vilken annons som ger bäst betalt. Här är ett exempel på hur jag använder Javascript för att ställa två annonsformat (300×250 mot 728×90) mot varandra.

Lägg märke till att jag har olika kanaler, och i det här fallet är det två olika storlekar jag ställer mot varandra. Sen kan jag logga in på Google AdSense och se hur de olika annonserna presterar. Jag tittar på CTR (hur många procent som klickar) och eCPM (beräknad inkomst per tusen annonsvisningar). Du bör spåra minst 1000 annonsvisningar av varje sort innan du drar någon slutsats.

I mitt fall kan jag se att efter lite drygt 2000 annonsvisningar har den fyrkantiga annonsen 0,67% klick och den avlånga har 0,41%. Båda presterar jättedåligt och jag borde göra något för att öka CTR, men det är en helt annan historia, detta inlägg handlar ju om att utforma annonser för maximal ersättning. Jag kan också se att den fyrkantiga drar in 21,87kr per tusen annonsvisningar, och den avlånga ger mig 9,95kr per tusen besökare.

Nu är det dags för mig att ta nästa steg i mitt A/B test. Det betyder att jag väljer det annonsformat som konverterar bäst, dvs den annons som är 300×250 pixlar stor, och ställer mot en ny variant av annons. Till exempel skulle jag kunna byta länkfärg, för att se om det påverkar min CTR.

Därefter är det bara att vänta tills jag har tillräckligt många annonsvisningar för att avgöra vilken variant som betalar bäst, och sen ställa den varianten mot ytterligare en ny.

Baserat på lite erfarenhet så rekommenderar jag att du väldigt tidigt under dina tester får in en 300x250px stor annonsenhet, där länkarna är blå (#0000ff) och texten och url är grå (#999999). Det är en utformning som brukar konvertera bra, men det är olika för alla sajter så du får prova dig fram.

About Stefan Bergfeldt

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora. Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.