Sökmotoroptimering
Självklart måste jag skriva något om sökmotoroptimering, jag jobbar naturligtvis med sånt också. Ska man försöka tjäna pengar på egna hemsidor måste man också satsa på sökmotoroptimering, annars kommer trafiken från sökmotorerna att bli högst begränsad.
Alltså pysslar jag med sökmotoroptimering av mina egna hemsidor. Dels handlar det naturligtvis om att bygga hemsidan på ett sådant sätt som sökmotorn tycker om, och förstår vad sidan handlar om. Dels handlar det om att få länkar till sin hemsida.
On-page sökmotoroptimering
Eftersom jag tycker om att använda WordPress är det ganska enkelt med den första delen. Några härliga plugins, som jag kommer att tipsa om i framtiden, och min on-page sökmotoroptimering är klar. Sen måste jag naturligtvis skriva texter som sökmotorerna gillar också, och det passar jag ju på att träna på här på ordbajsarn.
Off-page sökmotoroptimering
Sen är det dags för det stora jobbet, det tidskrävande jobbet, det tråkiga jobbet. Jag snackar om off-page sökmotoroptimering, dvs länkar till min sajt. Här har jag naturligtvis en fördel om jag driver många sajter, jag kan använda dem till att länka till varandra. Det ger mig ett gäng länkar alldeles gratis, nästan utan jobb. Om några av sajterna är välbesökta kommer det att smitta av sig till de andra också, och då menar jag i form av klick på länkarna, inte som en effekt av länken som sökmotoroptimering.
Länkarna från mina egna sajter kommer sökmotorerna antagligen snabbt att fatta att det är just från mina egna, och därför inte värdera dem lika högt som länkar från andras sajter. Därför är det viktigt att få länkar från andras sajter också, och det är ju betydligt svårare. Det handlar dels om att hitta länkbyten med andra sajtägare, om att länka i signaturer på forum, att länka i bloggkommentarer och liknande. Det kräver en hel del jobb, men kan vara ack så lönsamt.
Ett annat populärt, men svårt, sätt att få länkar är genom så kallade länkbeten. Det innebär att jag skapar ett innehåll som lockar läsare att länka till mig. Det går att göra på många olika sätt, till exempel genom tävlingar, eller att skriva provocerande. Att tillhandahålla bra information som ingen annan tillhandahåller brukar vara ett bra sätt, men det ställer höga krav på dig som skapar innehållet.
Kunders sökmotoroptimering
Förutom att jag sköter min egen sökmotoroptimering så tar jag även åt mig att sköta kunders sökmotoroptimering. Det är precis samma sak, förutom att jag oftast har mindre kontroll över företagets egen sajt. De kan använda ett CMS som sätter begränsningar, eller också har de en egen Webmaster som sköter hemsidan. Jag brukar komma med tips och förslag på förändringar, och förhoppningsvis slår de igenom. När det gäller sökmotoroptimering för kunders räkning brukar fokus ligga ännu mer på off-page sökmotoroptimering.
Det är ett spännande ämne, sökmotoroptimering, och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det. Framför allt är det spännande att det inte finns några sanningar. Många seo-konsulter brukar hävda att de vet hur sökmotorerna fungerar, men så är det inte. De kan naturligtvis ha erfarenhet av vad som brukar fungera, men faktum är att bara för att något fungerar för mig, så behöver det inte fungera för dig.
Dela gärna med dig av dina egna erfarenheter av sökmotoroptimering!