SMS-biljett med Västtrafik
Förra helgen var jag, tillsammans med några av kollegorna på Paloma, till Göteborg för att delta i knytkonferensen WebCoast. Det var en helt fantastisk upplevelse, och jag fick möjlighet att träffa många intressanta människor.
Det enda som kunde varit bättre var det nya SMS-biljettsystemet som Västtrafik har infört.
Förr var det ju bara att skicka ett sms, så fick man en biljett. Du kanske har provat? Mycket smidigt, man behöver inga kontanter, inget åkband, inget krångel. Det enda som behövs är en mobiltelefon.
Sedan första februari i år (2013) duger inte detta längre. Västtrafik nöjer sig inte längre med att få betalt för biljetten, de måste också veta vem som betalat. Nu ska vi väl inte skylla allt på Västtrafik, det är mobiloperatörerna som inte längre erbjuder tjänsten, till följd av någon ny lag. Hur som helst påverkar detta Västtrafiks sätt att sälja biljetter.
Västtrafik har valt att inte använda mobiloperatörernas nya WyWallet, utan istället låter de resenärerna registrera sig på Västtrafiks hemsida. Det är ju jättebra för den som bor i Göteborg och vet om detta. För mig som turist innebär det att jag måste registrera mig via mobilen, i snöstorm, mitt i natten. Lyckligtvis har jag iallafall en smartphone, med fri surf.
Jag försökte alltså surfa in på västtrafik.se från min telefon. Den är inte speciellt bra anpassad för att visas i en smartphone, vilket känns extremt märkligt. På den lilla skärmen, med stelfrusna fingrar lyckades jag iallafall till slut registrera mig. Efter registreringen är det bara att skicka ett sms, precis som det var innan den här reformen. Låt oss säga såhär, det var tur att det inte kom någon kontrollant. Jag var klar med mitt biljettköp strax innan vi skulle kliva av bussen, och då hade vi ändå bytt buss en gång på vägen.
Några saker jag reflekterar över den här natten är:
- Hur åker jag buss om jag är turist och inte har smartphone?
- Hur fungerar det för utländska turister?
- Det var väldigt svårt att se om det gällde nattaxa 22.45 på natten.
Eftersom jag jobbar med webbutveckling tycker jag att det är extremt märkligt att man väljer att ha en interaktiv karta i bakgrunden på sajten, även när besökaren använder en mobiltelefon. Det är också en hel del andra saker som skulle kunna fungera mycket bättre.
Om någon på Västtrafik råkar läsa detta (jag hoppas ni bevakar ert varumärke) och tänker att “Fan, han har rätt, vi behöver hjälp”. Tveka inte att kontakta mig. I menyn finns alternativet Kontakta mig, som tar dig till ett kontaktformulär. Väl där hittar du mina andra kontaktuppgifter också, i högerkant på sidan.
Jag skulle väldigt gärna vilja höra mina läsares erfarenheter och tankar om SMS-biljetter, inte bara hos Västtrafik utan också hos andra leverantörer. Lämna en kommentar är du snäll.