Hur man gör en marknadsundersökning, del 5
Underskatta aldrig den tid som krävs för att genomföra ett gediget undersökningsarbete. Tänk också på att även den mer erfarne undersökaren kan missbedöma kostnaderna för en undersökning Därför kommer vi nu tillhandahålla en checklista med några förslag hur ni bäst använder er utav den tid och pengar ni har till förfogande. Detta kommer ge er en bra översikt och bättre kontroll av tidsåtgång, ekonomi och varaktighet.. På så vis håller du undersökningsprojektet under kontroll.
För det första, snåla inte med tidsuppskattningen! Det brukar ofta ta längre tid än man först tänkt sig. Och en dåligt genomförd förberedelse kan innebära att den tid och de pengar ni lagt på undersökningen är helt bortkastade.
Den checklista vi bifogar för tid visar två olika typer av tidsuppskattning. Den första visar exakt antal timmar man använder till uppgiften. Den andra visar den tid som uppgiften tar från start fram till att den är klar då alla raster, pauser, nätter med mera är inräknat.
Dessa tidsangivelser går inte alltid hand i hand Antagligen har andar uppgifter om dagarna förutom att göra marknadsundersökningar och då kan behöva fördela din tid mellan dessa uppgifter.
Exempelvis så kan det ta dig åtta timmar att analysera ett undersökningsresultat. Men då du även har andra arbetsuppgifter kanske du bara kan ta två timmar om dagen till detta. Då blir timåtgången åta timmar medan varaktigheten blir hela fyra dagar.
Den totala tidsuppskattningen får man sen fram genom att addera tiden. Timåtgången kan man sen ha nytta av i budgetarbete medan varaktigheten kan nyttjas i ett flödes eller tidschema.
Checklista för tidsåtgång
Uppgift |
Timmar |
Varaktighet |
Specificera målet med din undersökning | _____ | _____ |
Undersökningens frågor och struktur tas fram | _____ | _____ |
Grafisk design av undersökningen | _____ | _____ |
Definiera målgrupp | _____ | _____ |
Skriva introduktion till dina blivande respondenter | _____ | _____ |
Genomföra ett pilottest | _____ | _____ |
Om så krävs, revidera utformningen av undersökningen | _____ | _____ |
Skicka och för att få in svaren | _____ | _____ |
Försök att aktivera dem som inte svarar | _____ | _____ |
Samla data och tolka svaren från de öppna frågorna | _____ | _____ |
Analysera data | _____ | _____ |
Sammanställa en rapport | _____ | _____ |
Kommunicera rapporten med berörda
|
_____ | _____ |
Checklista för kostnader
Den här checklistan är endast till för webbaserade undersökningar. En vanlig undersökning brevledes tar med sig kostnader såsom porto, kuvert, tryck samt framsidesdesign, med mera.
Uppgift | Kostnad |
Insamling av mejladresser eller köp av mejllista | _____ |
Grafisk design av undersökningen | _____ |
Kostnad eller licens för undersökningsverktyg | _____ |
Eventuell skrivhjälp med texter till undersökningen | _____ |
Program för statistisk analys och konsulttjänst för dataanalys | _____ |
Distribution av den slutgiltiga rapporten | _____ |
Gåva eller belöning till dem som deltar i undersökningen | _____ |
Övriga kostnader, specifika för just din undersökning | _____ |