Content marketing genom Google? Ja, tack!
När det kommer till att skapa mycket trafik kring din webbsida är Google det enda verktyget som ser till att allt faller på plats över tid. Det handlar om att driva trafik till din webbsida under längre perioder och om du använder dig av intressant content, eller innehåll som det heter på svenska, så kommer Google se till att alla hittar din sida. Jämför man med andra kanaler som använder sig av snabbt innehåll där man måste betala för att potentiella kunder ska se en så är Content Marketing det bästa och billigaste alternativet.
Det finns massvis med olika sätt att marknadsföra sitt företag digitalt men Content Marketing är framtiden. Ibland är det svårt att göra content själv och då kommer företag som Topdog in med deras expertis. Nedanför är en skärmdump på hur lyckat det kan bli inom sökmotorn Google när content används flitigt.
Content Marketing via SEO och Google
Det är viktigt att tänka på användarens behov och deras sökningssyfte när du ska skapa content. Dessa behov kan delas in i fyra olika former av sökningar som görs av alla:
Informational – Informationssökningar
60% av alla sökningar som görs på Google är informationssökningar. Användaren försöker helt enkelt hitta något form av information som kan ge svar på frågan de har.
Exempel: “Hur deklarerar jag?” eller “Hur gammal är Tom Cruise?”.
Commercial Investigation – Sista Steget Innan Köp
Sommaren 2018 var otroligt varm och svettig. Fläktar var slut överallt och billiga varianter såldes som lyxprodukter på Blocket för orimliga priser. För de som hade lyckats köpa en fläkt i tid fanns det också plats för research, alltså “Commercial Investigation”. Det är alla sökningar som görs innan man till slut köper produkten.
Exempel: “Vilken fläkt ska man ha i sovrummet?” eller “Vilken fläkt låter minst?”.
Transactional Search – Transaktionssökning (Köp)
En “Transactional Search” är ungefärligen när man söker efter en produkt på Google med målet att köpa den där och då. Ungefär som att söka efter regnjackor på nätet med kreditkortet i handen. Transaktionssökningar står för 15% av alla sökningar i Google.
Exempel: “Billig regnjacka” och “Köpa regnjacka”.
Däremot är definitionen av denna sökning ganska bred. Det krävs inte nödvändigtvis ett köp – att skapa ett konto eller skriva in sina kontaktuppgifter räknas också. Både Adwords och SEO använder sig av de sökorden som används inom “Transactional Search”, så konkurrensen är hård.
Navigational Search– Navigationssökning
Denna sökning används för att navigera sig till en specifik sida eller plats. Utav alla sökningar inom Sverige står “Navigational Search” för drygt 25% av de. Istället för att ta sig till hemsidan genom att skriva in URL:en i webbläsaren så söker de direkt på Google med enstaka ord.
Exempel: “Närmaste apotek” eller “Var ligger Fotografiska”.
SEO är ett annat sätt att ranka högre på transaktionssökningar jämfört med att köpa platser via Google Adwords. Google älskar däremot naturliga sätt för potentiella kunder att hitta din webbsida. Det är där Content Marketing kommer in och driver mycket trafik genom informationssökningar. Med tanke på att det görs 25 till 35 miljoner sökningar per dag så kan man använda sin sida för att informera och utbilda användaren. Det ger en smidigare köpresa för kunden. Bilden nedanför visar hur användarens resa kommer se ut med bra innehåll.
Sökarens Syfte och Eran Kundresa
Det är en strategi att använda Content Marketing inom Google för att hjälpa användaren att bli kund. Den strategin kallas för AIDA-modellen och är en fyrstegsraket. Uppmärksamhet (Awareness), intresse (Interest), önskan (Desire) och handling (Action). När denna modell används inom content så tar man konsumenten på en kundresa som börjar med uppmärksamhet, sedan håller vi kvar konsumentens intresse och skapar en önskan kring en produkt eller tjänst för att senare avsluta med en handling. Det är konverteringen vi alla är ute efter.
Varför Content Marketing i Google?
Denna typ av marknadsföring används för att mängden potentiella kunder och på så sätt säkerställa att fler köp kommer i slutändan. Det går också att använda denna strategi för att investera i content, processer, teknik och länkar – varav alla hjälper dig att sticka ut från mängden. Slutresultatet av lyckat Content Marketing är bättre branding, SEO och självklart fler köp.