Boxer – en helveteshistoria
Det här är ett exempel på hur sälj och kundtjänst inte bör bete sig. Bara en gång tidigare har jag blivit lika lurad av ett företag som jag har blivit av Boxer nu, och den gången ställde företagets kundtjänst allt tillrätta utan att jag behövde krångla. Ett enkelt telefonsamtal och sen var det löst. Tyvärr har Boxer skött det här helt ruttet.
Det började när jag skulle bli sambo, och i huset vi flyttat till finns en vanlig TV-antenn vilket gör att Boxer liksom är det enda alternativet om man vill ha ett kanalutbud utöver de fria kanalerna. Eftersom ingen av oss har speciellt bra ekonomi bestämde vi oss för Boxer Flex 8, som skulle kosta 99kr i månaden för nya kunder. Vi tog också två extra-kort så barnen kan få TV i sina rum, vilket skulle kosta 120kr i månaden. Säljaren vi pratade med den gången skötte allt snyggt, och vi fick precis det vi beställt, till det pris han lovat. Vi fick hem den CA-modul som ingick, och de tre korten och allt var frid och fröjd. Sedan började problemen.
Första problemet var att fakturan skickades till fel adress. Inte den adressen vi uppgett att vi skulle flytta till, inte den adressen jag flyttade från (och som stod i folkbokföringen när vi beställde), inte adressen jag hade innan det, utan en adress jag hade ännu tidigare. Jag har varit Boxerkund tidigare, men inte heller den adressen jag bodde på då användes. Lyckligtvis bodde ett ex på den adressen, så jag fick fakturan av henne, men hon höll redan då på att flytta. Jag ringde Boxer och påpekade att dom inte kan skicka fakturor dit, för jag kommer inte få dem. Tydligen gjorde de inte det, för igår fick jag en påminnelse på en faktura jag inte har sett. Jag har ännu inte hunnit ta striden för att slippa påminnelseavgiften på denna, men tro mig, jag ska.
Nästa problem kom ganska snart efter att vi hade flyttat ihop och kopplat in grejerna. Flytten gick 16/6, och efter lite drygt en vecka insåg vi att åtta kanaler var för lite för att tillfredsställa behoven hos fyra personer, varför vi hörde av oss till Boxer för att höra vad en uppgradering till Boxer Max skulle kosta. Här står ord mot ord, mellan oss och Boxer, men jag har blivit lovad att få höra ljudinspelningen från samtalet. Vad som är helt säkert är att vi resonerade att det var värt det, eftersom prisskillnaden var så liten. Boxer hävdar att vi har accepterat ett pris på 274kr + 120kr för extrakorten.
Tydligen är det så att det där erbjudandet som gäller nya kunder inte gäller befintliga kunder. Jag förstår tanken, men vi hade ju varit kunder tillräckligt kort tid för att ångra köpet enligt distansköpslagen, alltså vi hade inte ens fått den första fakturan. Förutom att jag är relativt säker på att vi blev erbjudna det lägre priset, låt oss bortse från det. Verkar det inte rimligt att erbjuda det där erbjudandet ändå?
Jag har svårt att se hur vi resonerade att skillnaden mellan 99 och 274 var liten, extremt svårt. Jag kan däremot lätt tänka mig att vi fått höra 279kr totalt, för både Boxer Max och extrakorten, eftersom det är det innebär de 159kr per månad som Boxer marknadsför att Max kostar första året. Det innebär ju en skillnad på 60kr i månaden, vilket inte är så mycket. Vi fick heller ingen orderbekräftelse på detta, för om vi hade fått det hade vi garanterat reagerat. Jag misstänker att orderbekräftelsen har skickats till fel adress, om den har skickats alls.
I den här beställningen hävdade säljaren också att vi inte kan använda våra CA-moduler, eftersom de inte har stöd för HD. Därför behöver vi en digitalbox. Vi försöker protestera, gillar bekvämligheten med en fjärrkontroll mer än vi gillar HD-sändningar, men säljaren står på sig och förklarar att den ändå inte kommer att kosta en enda krona. Till slut ger vi med oss och tackar ja till boxen. Det där med att den inte skulle kosta något var inte sant, på fakturan vi fick kostar den 99kr i frakt. Inga stora pengar, en vi har ändå blivit lurade. I ett senare samtal visar det sig också att bindningstiden har blivit 24 månader istället för 12 månader.
Nästa problem kommer när en säljare ringer upp och säger att jag ska få ett kanonerbjudande, jag skulle få CMore Max för 159kr i månaden. Ett kanonerbjudande verkligen, eftersom vi är sportintresserade i familjen, men hade bestämt oss för att 339kr i månaden för CMore Max är för mycket. Säljaren berättar att paketet innehåller alla CMore-kanaler, samt CMore Play och gäller första året. Priset han erbjuder säger han innebär 65% rabatt, vilket förvisso inte stämmer, men om man tittar på CMores hemsida så kostar CMore Max 449kr per månad, och då stämmer rabatten. Min tanke var att han ville få rabatten att framstå som så mycket som möjligt. Detta samtal fick jag på en fredag, och jag ber honom återkomma på måndagen så jag får prata med familjen. På måndagen återkommer säljaren, och jag accepterar erbjudandet.
På tisdagen försvinner alla CMore-kanaler, varför min sambo ringer till kundtjänst, som hävdar att jag har beställt CMore Family för 229kr per månad. Självklart hävdar sambon att så inte är fallet, och här börjar det riktiga helvetet, men också saker som talar för min sak. En sak kundtjänst säger är till exempel “Är du säker på att han (dvs jag) inte blandar ihop det med Boxer Max, som ju kostar 159kr per månad“. Nej, jag är helt säker på vad jag har blivit lovad. Sedan dess har det varit samtal till Boxer i princip dagligen, och jag har blivit lovad att få prata med en chef, som ska ringa upp. Men det tar sån tid därför att det “är ett komplext problem“? Till slut fick jag ändå prata med en ansvarig, som skulle ta fram ljudinspelningarna. Se där, hur svårt hade det varit att göra det från början?
Nu är problemet istället att hon hävdar att vi blivit tydligt informerad om vad Boxer Max skulle kosta, och att vi har godkänt detta. Problemet med CMore blev löst idag, men inte direkt på det sätt jag hade hoppats. Vi fick beställningen hävd, vilket väl är en okej lösning, men det känns helt absurt att säljarna ändå hävdar att dom har informerat mig om precis vad jag beställt. Den ansvariga på säljteamet hävdar att de där 65% var en siffra säljaren bara drog till med, och att han absolut inte kan ha koll på något annat pris än Boxers. Jag tycker det verkar otroligt att han skulle dra till med en siffra, och den visar sig stämma exakt. Den ansvariga på säljteamet hävdar också att “det förstår ju du också att han inte kan erbjuda dig all sport, vi sänder ju inte ens all sport“. Nej, jag är ju inte dum i huvudet, man får ju förutsätta att han med all sport menar samtliga CMores sportkanaler.
Så nu står jag här, utan CMore-kanaler och ska tydligen betala 40% mer än jag egentligen vill. Vad kan man som konsument göra? Har du varit med om något liknande?
Uppdatering
Historien har fått en fortsättning, som du kan läsa här.