Bör jag köpa mitt eget varumärke på AdWords?
Jag efterlyste ämnen att skriva om både på facebook och på twitter, och ett förslag jag fick är frågan om jag bör köpa mitt eget varumärke på AdWords.
För dig som inte vet så är AdWords (bland annat) de sponsrade länkarna du ser i sökresultatet på Google. Företag betalar för att synas på olika sökningar, och frågan här är om det är värt att betala för att synas på sitt eget varumärke.
Det är en ganska komplex fråga, och olika internetmarknadsförare kommer rekommendera dig olika saker. Jag är själv ingen expert, men bara för att jag inte är expert betyder det inte att jag inte kan ha åsikter.
För att först reda ut begreppen lite, när du söker på ditt varumärke (exempelvis ordbajsarn) på Google förutsätter jag att din sajt kommer först, precis som min gör (gör den inte det behöver du satsa på din sökmotoroptimering). Eventuellt finns det också sponsrade länkar där, ovanför det organiska sökresultatet (det som faktiskt är sökträffar).
Så frågan är, behöver jag synas bland de sponsrade länkarna, när jag ändå är först bland de organiska?
Eftersom det är upp till tre sponsrade länkar ovanför det organiska resultatet så kan det absolut vara en poäng att köpa sitt eget varumärke på AdWords, men om ingen annan är där och konkurrerar på ditt varumärke blir det ju lite bortkastat. Då kommer du få betala för trafik som du antagligen ändå hade fått. Däremot om dina konkurrenter köper AdWords på ditt varumärke finns det ju risk att besökarna går till dem istället för till dig, och då är det absolut en poäng.
Det bästa du kan göra för att se om det är lönsamt är att prova. Du behöver Google Analytics, och statistik för en period där du inte har haft sponsrade länkar på ditt varumärke. Prova köpa AdWords, och se hur trafiken förändras. Hur många extra besökare får du, hur många kommer från AdWords, och minskar den organiska trafiken något?
Oavsett om du håller med eller har en avvikande åsikt vill jag gärna höra din åsikt i kommentarsfältet nedan.