Att erbjuda mervärde
Idag hamnade jag i en diskussion på Twitter, som handlade om det här med mervärde. Jag och @Bloggcoach har helt olika åsikter, i alla fall vad en argumentation på max 140 tecken kan avgöra. Jag misstänker om att när det kommer till kritan är våra åsikter ändå inte så olika.
I grunden handlar det om huruvida man kan ta betalat för en sajt producerad i WordPress. Eftersom det är vad vi på CRS Webbproduktion gör mest hela dagarna hävdar jag naturligtvis att man kan det, och att det ofta går att motivera priser i tjugotusenkronorsklassen. @Bloggcoach hävdar att det är lurendrejeri eftersom WordPress är gratis.
Jag kan hålla med så till vida att det skulle kännas fel att sälja WordPress. Det gör vi såklart inte heller, det vi säljer är webbsajter baserade på WordPress. Vad vi erbjuder är mervärde, kompetens, effektivitet, erfarenhet.
Vem som helst kan installera WordPress, till exempel erbjuder Binero (och många fler) one-click installer för WordPress, vilket innebär att du installerar WordPress med bara ett klick, utan att behöva bry dig om databaser, .htaccess osv. Du får då en sajt som ser ut såhär (klicka här), vilket kanske inte är exakt vad du som kund vill ha. Då är det bara att välja ett annat tema i katalogen, som i skrivande stund innehåller 1712 olika gratis teman. Om funktionaliteten i WordPress inte motsvarar exakt vad du vill kan du installera plugins, det finns när jag skriver 23820 gratis plugins i katalogen.
Det kan ju tyckas märkligt då att vi säljer sajter för tiotusentals kronor (sista avtalet var på strax under 25000kr), men jag tycker ändå inte det. För våra kunder får mer, mycket mer.
Till att börja med har vi en grym designer, som tar fram en design som passar kunden. Om så behövs tar vi också fram logotyp, grafisk profil, visitkort, mässmaterial, annonser, giveaways och vad helst kunden önskar. Kunden är delaktig under arbetet, och vi ger oss inte förrän alla är nöjda.
Därefter bygger vi ett tema utifrån designen. Vi utgår ofta från något av de teman som följer med WordPress, men bygger om hela designen från grunden. Om så krävs använder vi plugins för att erbjuda extra funktionalitet, antingen plugins som någon annan har gjort, eller plugins som vi gör själva. Även när vi använder färdiga plugins anser jag att vi erbjuder ett mervärde, eftersom vi har koll på vilka av de nästan 24000 existerande som är bra. Att aktivera ett färdigt plugin är dock inget som påverkar slutfakturan märkbart.
När allt är klart publiceras sajten med en tillfällig adress, på ett webbhotell som vi tillhandahåller. Här fyller vi på med innehåll, i form av texter, bilder, tabeller, kontaktformulär, länkar osv. Innehållet kan antingen tillhandahållas av kunden, eller produceras av oss. Vi har nära samarbete med både fotografer och copywriters. När kunden är nöjd ser vi till att den permanenta adressen pekar på sajten. Vi skriver om releasen på vår hemsida, och i en pressrelease.
I det här läget kan vi både erbjuda utbildning i hur man hanterar sin WordPress-sajt, och ett serviceavtal där vi fortsätter sköta innehållsuppdateringar. Det viktigaste för oss är att kunden blir nöjd.
Så varför ska kunden betala oss för att göra en sajt, när det går att göra själv gratis? För att vi gör det bättre, snabbare, snyggare och med mindre krångel. Lite som när jag betalar däckverkstan för att sätta på mina sommardäck, fast jag skulle kunna göra det själv, eller när jag köper färdigbakat bröd, när jag skulle kunna baka själv.
När jag byter däck själv tar det ett par timmar, jag blir svettig, smutsig, trött och grinig. Dessutom måste jag åka till macken med för lite luft i däcken eftersom jag glömde kolla ringtrycket innan jag bytte. Dessutom råkade jag sätta på däcken på fel sida, och det blev lite obalans. Men det var ju gratis.
När jag bakar bröd… Nej det ska vi inte ens gå in på. Låt oss bara säga att det är värt att betala för att någon annan gör det, precis som det är med företagets webbsajt.